reede, august 14, 2015

III osa. Selleks, et teada saada, kui hea on koju tulla, peab sealt ära käima. Alapealkirjaga Kivid ja leib.

Täna ärkan äratuse peale. Tunne on närune. Jõuvarud on otsakorral. Kahe enam-vähem normaalse söögikorraga ennast ei taasta. Pika etapi tagajärjed alles hakkavad kohale jõudma.

Luugist välja vaadates paistab ilm üsna sünge. Puhub ja on jahe. Et parkisime ennast kahe suure jahi vööride vahele, ei saa pikalt molutada. Nende start on enne meid, seega tahavad nad ka varem teele asutada. Mõnu pikast hommikusöögist jääb täna saamata. Vaja veel ettevalmistusi teha. Tänaseks on otsus groot rehvida. Eilsel sõidul andis groodivall järgi, nurgelise profiiliga seekel oli valli läbi närinud ja ühel hetkel oli groot mastist maas. Tagavarana kasutame tirki, aga see on elu näinud ots ja väga kindel ei saa tema peale olla. Eriti täna, kui puhub ja ees on üsna pikk etapp. Masti pole aega ronida, ei taha ka.

Merle aitab miskit süüa teha. Ise otsustab maale jääda. Kaptenite koosoleku lõpetuseks jagas Muhu Leib kõikidele pätsi leiba. Hea leib on. Sellest saab ka tänase päeva võtmesõna. Päeva lõpuks lubab Ike kuu aega ilma leivata elada.

Võileib hammaste vahel, anname otsad lahti. Suured juba pressivad sadamast välja, neil pole suurt vahet kas sõita edaspidi või tagurpidi. Meile on see sellistes kitsastes oludes üsna väljakutsuv tegevus. Tagurpidi ei taha Lust rooli kuulata, seega peab mootoriga mängima, samas on siis jälle rool tähelepanu alt väljas ja elab oma elu.

Foto: Ike Valentin

Sadamast välja jõudes lajatab tegelikkus vastu nägu. Puhub korralikult ja väinas on laine vastik. Et olime sunnitud esimeste seas sadamast väljuma, pole kiiret kusagile. Start on Virtsu sadama juurest, aga tänase ilmaga jõuame sinna üsna ruttu. Tiksun puhtalt tahtejõu pealt, vaim pole veel valmis. Rada on ca 42 miili, aga enamus ajast lubatakse vastutuult, seega tegelikkus on oluliselt pikem. Mõnest kohast tahaks lõigata, aga hirm kivide ees suurem.
Peale starti püsime grupiga üsna hästi koos. Vähemalt nendega, kellega me enam-vähem samasse suurusjärku jääme. Niimoodi grupis sõites tekib vähemalt hasart. Saad võrrelda kui teravalt keegi läheb ja kas ise liiga pressima ei hakka. Ühel hetkel tundub, et liigume eessõitvale Mariellele ja Kaijale lähemale. Trimmime siit-sealt, vastik enesetunne ununeb. Ja siis jääb tuulel hoogu vähemaks. Oliem eessõitjad peaaegu kätte saanud, aga nüüd jääme justkui toppama. Marielle ja Kaija liiguvad eest, meil peksab laine käigu maha ja tuul enam ei aita. Paudime maa poole, lainega soodsamale nurgale. Niiviisi justkui sõidab küll. Aga kursil on kivid… Nii see päev läheb – kord mere poole, siis jälle kivide suunas.  Tuul tasapisi rahuneb, laine eriti mitte. Võimalik, et rehvitud groodi tõttu me peagrupi sabas ei püsi. Kergematele alustele polegi nii palju vaja. Neil on omad mured – vaja kreen maha kallutada. Meie istume kokpitis, sööme Muhu leiba ja suitsuvorsti. Ja jälgime pingsalt, et kividele liiga lähedale ei satuks.

Ühel hetkel jääb ikka väga rahulikuks. Võtame groodist rehvi välja ja asendame foka genuga. Päike paistab, enam ei pea kümne küünega sooti peale vedama. Ainult nõme laine on jäänud. Kui väga peesitama jääd, saad sahmaka krae vahele. Muidu on aga täitsa lustakas. Mõned purjed ikka liiguvad ka läheduses (mis on merel muidugi väga suhteline mõiste – ühel hetkel tundub ta silmapiiril, aga varsti kohtud temaga mingil põhjusel just sellises olukorras, et üks peab teisele teed andma).
Õhtu läheneb ja väsimus annab tunda. Esimesed on finišisse jõudnud. Meil veel 2,5 tundi minna. Vastaseid on väheks jäänud, Diana ja Vassilissa, vist ka Helmsman. Taamal paistab Öösorr, aga tema on teises grupis. 
Martin võtab rooli. Täitsa huvitav on vahelduseks tekipoisina sõita. Sõidame vaimustunult heast minekust Diana täpiks ja imetleme Roomassaare tulesid.

Lõpp paistab. Järgmine 12 tunnine tööpäev saab seljataha. Jõuame taaskord viimasena aega. Kolm hilisemat tulijat jäävad ilma lõpupasunata. Nii pikal distantsil on iga ühik kiiruses oluline – sõites teistest vaid poole sõlme jagu aeglasemini on kaotus tunniga juba pool miili. Kuue tunniga tähendab see juba kolme miili. Keskmiselt 5 sõlmega sõites tähendab see ca 40 minutit ajas. Kaotus eelviimasele tuleb meil 34 minutit. Kaotus Gamajonile (kes on meie sõsarlaev) ligi 50 minutit.

Roomassaare sadam tervitab meid vähemasti toreda kõrtsuga. Merle on meile vastu tulnud. Krista peaks ka laekuma. Vaarume õõtsuval sammul kõrtsituppa suppi sööma. See istuvad väsinud ja õhetavate nägudega purjetajad. Plaadilt lastakse merelaule. Nüüd võiks ju võtta aja ja pisut pummeldada? Aga väsimus ei lase. Paat vaja klaarida ja homme ootab ees 70 miili. See tähendab meie jaoks 16 tundi sõitu. Sport, ma ütlen…

Sildid: , ,

neljapäev, august 13, 2015

II osa. Selleks, et teada saada, kui hea on koju tulla, peab sealt ära käima. Alapealkirjaga Pill tuleb pika ilu peale

Hommik on ilus. Minu jaoks päeva ilusam osa. Justkui päeva kevad – kõik ärkab ja tärkab. Nii värske! Välja arvatud mina. Öö möödus teadvusetult, nii nagu ma märga koisse vajusin, nii mind sealt loodus enne kellahelinat välja kupatas. Kere on kange. Tunnen, et ka minu kiitsakas keha koosneb lihastest. Päike on juba tõusnud, aga sadam on veel vaikne. Esimesed unised näod siiski juba liiguvad. Positiivsust lisab teadmine, et platseerusime tol pikal etapil 13. kohal.

Unistan hommikusöögist, sellisest pikast ja rahulikust, et ei peaks tormama võileib pooleldi hambus. Õnneks on osadel unistustel hea omadus täide minna. Mh, milline päev. Täna lastakse ka merel puhata. Ilmaennustus räägib seda üsna ühemõtteliselt. Õnneks on 3. etapi distants täiesti hoomatav ja inimmõistusele arusaadava pikkusega.


Võtame Marielle otsapidi sappa ja hakkame stardi poole põristama. Tuul veel ringutab oma soojas pesas ja pole veel viitsinud nina välja pista. Starti on päris mitu miili, see annab võimaluse kajutit tuulutada. Kõik tundub nii hästi olevat. Ainult vajalikul hetkel, kui stardisignaal kõlab ja me liini poole venime, kaob ka viimane tuuleõhk. Paremad positsioonid venivad üle liini. Meil jäi vajalikul hetkel tuul kaasa võtmata ja vägisi tundub, et kuigi me mingil määral liigume, ei mahu me poist õigelt poolt mööda. Ja siit ta tuleb – Maailma Kõige Kauem Kestev Paut. Ühel hetkel kerkib stardilaevas meile täiesti tundmatu lipp. Et aega on, võtab Merle uurida, mis liigiga on tegemist. Selgub, et kogu telefoni mahtuv internet säärast isendit ei tunne. Kahtlustame, et see on selline lipp, millega antakse mõista, et „Te amatöörid, laske nüüd jalga! Meil siin käivad võistlused!“. Hiljem selgus, et sellega tuletati meelde, et päästevestist võiks abi olla. Ja meie kahtlused, et äkki pandi start enne kinni, kui me liinist üle saime, ei leidnud kinnitust.

Foto: Piret Salmistu

Ja nii me siis läksime. Meeleolu oli ülev. Eelmise (et mitte öelda eelmiste) päeva vintsutused jäid eilsesse. Visati nalja ja otsiti laiguti esinevat tuult. Proovisime spinnakeriga ja ilma, kord saime edasi, siis said jälle teised. Vaat sellist Muhu Väina ma mõtlesingi. Mitte sportimist, märja selja ja haigete jäsemetega . Kui mõnes olukorras oleks selline tasane venimine närvidele käinud, siis antud hetkes oli see puhas lust. Aeg ei omanud mingit tähtsust, oli lihtsalt tore.


Ja siis käis kolin ja pauk. Ja veel üks pauk (võib-olla isegi mitu). Kurssi oli, käiku oli aga tundub, et vesi sai otsa. Maa, no see osa, mis veest kõrgemal, oli mõlemal pool kaugel. Hiidlased, põrgulised, olid millegipärast selle väina osa kiva täis loopinud. Ja meie tähelepanu oli kõik see suur ilu ümberringi endale imenud. Niisiis anti meile, nagu ennevanasti lastele, tagumendi kaudu teada, et pill tuleb pika ilu peale. Positiivne on aga see, et korraldajad olid selle kõik ette näinud. Kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem. Kaardistasime, et vigastusi ja vigastatuid pole. Ja juba lendaski meie poole Haapsalu SARi kaater. Igavene tänu neile hakkajatele meestele! Pusisime seal ligi tunnikese. Olime ikka korralikult kinni. Ühtlasi saime ka teada, et Lust on piisavalt raske ja üritused teda kreeni ajada on üsna tühi töö. Veelkord: Igavene tänu neile hakkajatele meestele!  Välja nad meid sikutasid.
Nüüdseks oli olukord totaalselt muutunud. Näiteks oli tekkinud tuul, üsna korralik, mõnus selline. Kogu flotill, tundus, et on juba Kuivastus ja lööb kai peal tantsu. Meeleolu oli ärevaks käärinud. Martini loogika pidas paika, et põhja me poleks saanud minna, sest me juba olimegi seal. Ja tegelikult läks meil ikka hästi. Aga peab siis niimoodi navigeerimist õppima. Lust on siiski järgmisel aastal 40. sünnipäeva tähistav proua ja selline käitumine ei käi kuidagi kokku vanemate daamidega. Nüüd jõudis kohale, miks isegi sellise ilusa ilmaga on oma alusega sõit hoopis väsitavam kui niisama tekikotiks olemine kellegi teise reelingus. See neetud vastutus. Kapten, ütlevad. Ja siis see tüüp lihtsalt ajab kividesse…

Mis seal ikka. Igaüks peab oma vitsad saama ja mida külvad seda lõikad ja kõik muud vanarahvatarkused sinna takkaotsa. Võidusõidust polnud enam juttugi. Oli vaja lihtsalt Kuivastusse saada. Õnneks nüüd puhus ja käiku oli. Silm jälgis pidevalt, et vett ka jaguks. Ja ühel hetkel oli Muhumaa käe-jala juures ning praamgi sõitis. Olime leppinud sellega, et me läheme sadamasse kõrvad lontis. Loodetavasti kõik tuttavad on juba sõprade-sugulaste juures saunas…  või väga purjus. Siis ei peaks vastama piinlikele küsimustele, et kus te nii kaua olite jms.

Aga praamitee ääres seisis veel finišikaater. Kasutasime tema olemasolu sihtotstarbeliselt ja meile isegi pasundati. Selja taha vaadates nägime veel üht purje. Tundus folkboot, aga arvasime, et äkki on turist. Oli folkboot.

Et karistus ikka mõjuv oleks, saatis Vana meile päeva lõpuks ka vihma kaela. Oleks siis ainult kaptenile, ei, selle Vastutava Isiku patud nuheldi tervele meeskonnale. Nii tasustati meid ka saunas külma duššiga. Õnneks oli sadamas pakutav supp soe. Samuti selgus, et olime viimased, kes siiski aega mahtusid. Hea seegi.

Olemine oli siiski üsna räbal. 10 tunnine päev värskes õhus. Konkurentsis viimane. Vihma ladistas. Muhu kapell tegi ponnistusi purjetajarahvale meeleolu luua, aga läbi helivõimenduse võimendati ka kõiki neid oskusi valesti laulda… Viskasin taaskord niiskesse koisse pikali. Merle juba nohises, päev oli jõudnud oma sügis-talve. Vastik niiske aeg, kui kõik on oma jõu minetanud ja valmis sisenema puhkefaasi… Ilmateenistus lubas homseks selle jama jätkumist, tuul pidi tõusma. Selitades kuulsin, kuidas ühel hetkel hakkas lõunast vihisema. Suurte jahtide vandid ulgusid ja vallid plaksusid. Küsin endalt taas, miks ma siin olen?   

Sildid: , ,

Selleks, et teada saada, kui hea on koju tulla, peab sealt ära käima.

Ma pole hingelt spordimees. Vastupidi, pigem meeldib mulle vaadata aja kulgu ja muutumist erinevates taustsüsteemides. Samas pole ma ka diivanil lesija. Üsna ruttu hakkab igav. Uued olukorrad ja kogemused on need, millest pean. See aitab paljusid asju hiljem mõista.

Ühel hetkel, erinevate mõjutajate koostöös, tuli pähe mõte osaleda Lustiga Muhu Väina regatil. Maratonregatt, nagu seda mitmel korral nimetatud. Kõlab nagu võistlus, sport seega. Tahtsime minna juba eelmisel aastal, aga siis Vana ei lasknud. Kahel korral lõhkusime masti, viimati nädal enne regatti. Ju siis polnud vaja. Need sündmused aga omakorda kannustasid seda tralli ikkagi ette võtma.
Oma esimese võidusõidu tegime 3 aastat tagasi. Natuke on kogemust kogunenud. Mõnel korral olen etapiti ka Väina regatil „tekikotiks“ käinud. Selle pagasiga tundus, et mis see siis ära ole.

Pühapäev, 19. juuli on ilus suvepäev, päevapoole lubab küll kõvasti puhuma hakata, aga entusiasm on suur. „Lust“ on enam-vähem klaar, vajalik söögi-joogikraam ära paigutatud. Meiepoolest võib pihta hakata.

Oleme Lennusadamas Albini ja Mary Lou vahel. Et Mary Lou saaks merele minna, peame meie eest läinud olema. Uurin ääri-veeri Renelt, et kas lähevad genu või fokaga? Ise valisin foka. Laht on jäneseid täis ja tundub, et tuul alles võtab hoogu. Tundub, et lühikese-püksi purjetamist ei tule. Ikel oli küll selline plaan, aga üsna varsti saab selgeks, et elame ikkagi parasvöötmes.
Stardikaater on ennast sättinud lahel Merivälja poolsesse külge. Raja paikasaamisega läheb aega. Suurema tuulega on kõige tobedam stardi ootamine. Sagimist on palju, pidevalt peab valvel olema, kel parasjagu õigus ja ega keegi purje taha pugenud ole. Samas laine loobib ja füüsis kulub.
Meil suurema tuulega sõitmises väga kogemust pole. Tänu sellele ka kahtlusi ja kõhklusi rohkem. Paar sõitu sel aastal on ikka olnud sellised, et sai proovida, kuidas masti trimm pädeb. Selliste ilmadega tiksub kuklas teadmine, et mast võib järgi anda. Panen tähele, et paljud on groodi ära rehvinud. Ka Gamajon, kes on mu hinnangul üsna hulljulge nähtus. Ma isegi ei mõelnud sellele. Hiljem mõtlen, korduvalt.
Esimene etapp läks puhtalt entusiasmi pealt. Tallinna laht on kodune ja isegi kui mühab, tundub kõik siinsamas.. Ühel hetkel hakkas rool jälle loksuma, 5 mm polt andis järele. Mis seal ikka, eks seni oleme selle loksuga sõitnud, saab siis nii ka edasi. Teine kaotus tuli Mariellega kohtudes. Kahjuks oli neil teeõigus ja ma pidin vallama. Aga kontrasoot oli kõvasti peal ja kellelgi polnud meeles seda lahti lasta. Looduse vastu ei saa ja niimoodi lahkus kontrasoodi kinnitus poomi küljest. See tegi groodi trimmimise keeruliseks. Et jõudu purjest välja suunata oli ta niikuinii laperdamise äärel. Soot oli märg ja stopper kippus järgi andma.  Aga lõpetasime umbes keskmistena. Peale korrigeerimist saime 19. koha.


Nüüd järgnes taas tobe ootamine. Paljud alles võistlesid, seega oli stardini hulk aega. Nahk oli rapsimisest märg ja kontrasoodi kinnitus ei andnud rahu. Et mitmed lõpetanud olid muulide vahele tuulevarju läinud, otsustasime ka sinna minna. Sai vähemasti lainest rahu. Valmistusime purjeid alla laskma, kui Vana võttis mu tuttuue nokatsi. Manööverdamiseks palju ruumi polnud, seega jäi vaatamata ponnistustele mütsi päästmine mütsi enese asjaks. Lõin käega ja panime ennast mõneks ajaks oma kaikohta kinni. Seal leiutas Ike otsast uue kontrasoodi kinnituse, mis teenis meid edukalt kogu regati aja.
Ühel hetkel hakkas raadio rääkima uuest stardist. Mis siis ikka, eks tuleb minna. Kuigi olemine oli sadamas juba meeldima hakanud. Starti tormamine ei möödunud viperusteta, aga starti me saime, kuigi teised olid juba teel. Võtsime teistele sappa ja võitlus algas. Laine oli jätkuvalt vastik. Mida lähemale Naissaarele, seda vastikum ( ja suurem). Kui Paljasaare tipp oli traaversis, tundus, et oleme terve igaviku juba teel olnud. Soojas voodis, enne magamajäämist, raske tööpäev seljataga, lastes mõtetel uidata, käib tihti mõte seda rada, et kui saaks, läheks pikemale sõidule. Kaua seda Tallinna lahte ikka triikida. Saaks rahus omi mõtteid mõelda ja äkki tuleb mõni hea ideegi – nii pikal sõidul pea puhastub. Nüüd on see reaalsus. Kui hästi läheb, saame 24 tunni pärast Kärdlasse. Tõde on see, et pea on üleliigsetest mõtetest puhas. Ainus mis sinna mahub, on hirm laeva pärast (taaskord mure, et  lapitud mast vastu peaks ja et oleks ikka pidanud äkki rehvima) ja et meeskond vastu peaks. Üks küsimus tekkis ka: Miks? Miks ma siin olen? Laine loobib, tuul vilistab, puri plagiseb… Tahaks pressida võimalikult otse, aga tuul ei lase, puhub sunnik otse läänest. Aga ümbruskond on jahte täis, pole me sugugi maha jäänud, mitmest oleme möödagi saanud. Soome lahel on laine veelgi suurem, positiivne on aga see, et neil on mingi loogika. Kui saad neist aru, siis õnnestub kokkumäng, tekib rütm. Nagu muusika. Ikka mäest üles ja alla. Pagidega tekivad osade lainete harjale rõvedad värdlained, mida pole võimalik eirata ja mis laksavad vöörist vastu nägemist. Kogu kajut on seest ligamärg, vööriluuk ei pea ja selgub, et mõned poldi läbiviigud lasevad sahinal läbi. Mh, just läinud nädalal kontrollisin, et vihma enam tuppa ei tule.
Teadmine, et sõit kestab vähemalt ööpäeva ja lõppu veel ei paista, ei sunni ka kella vaatama. Iga vastuveerev laine tahab oma tähelepanu ja mõtet ei saa uitama lasta.
Päev hakkab õhtusse jõudma, kell hakkab 8 saama. Neetud Naissaar ikka veel  siinsamas. Ühel hetkel, kusagil Suurupi kandis, näeme, et üks sinine alus on masti kaotanud. Merepääste kaater on abis, õnneks saavad tuge. Jõnks käis läbi – meie grupis oli kaks sinise kerega paati Mary Lou ja Olivia. Kardan, et Mary Lou. Ja mõtlen, et oleks ikka pidanud rehvima…  Hiljem selgus, et kartused osutusid tõeks.
Ratsutamine mööda mägesid jätkub, selg on märg ja mitte sellest, et vesi pritsib. Kisub hämaraks. Hääle järgi ennustame, et tuul on raugenud. Aga laine püsib. Ainuüksi teadmine, et tuul on rahunemas, teeb enesetunde kergemaks. Saab pisut lõdvestuda. Kaasvõistlejad on igal pool laiali, laine tagant ei näe eriti kaugele. Ühel hetkel, päris öö hakul satume Marielledega koos sõitma. Päris kosutav teada, et me polegi üksi jäänud. Pime aeg läheb vaikselt. Mitte, et enne oleks saanud väga niisama lobiseda, aga siiski. Ike ja Martin proovivad kordamööda tukastada. Mul und pole. Adrenaliin on üleval. 10 tundi sõitu ja me oleme alles Pakrite juures.
Uue päeva hakul tuul vaikib veelgi. Meri on ka tasasem. Need märgid näitavad, et kannatab pliit välja otsida ja miskit sooja süüa teha.  Alliklepa on traaversis. Maalt tuleb seene ja kõdu lõhna. Maabriis, merel hetkel ei puhugi. Sööme ja tervitame uut päeva. Purjeid hakkab ümbruskonnas üha rohkem paistma, kes tuleb maa alt, kes suurema vee pealt. Saame pundi jälle kokku. Tekib taas võidusõitmise tunne. Vormsi-Hiiumaa poolt liigub meie poole ähvardav pilv. Hanko suunal näeme vesipükse, ikka korralikud püksid, kahe säärega. Pilve all tõotab taas puhuma hakata. Kuigi hästi ei viitsi enam kangutada, niimoodi vaikselt vulistada tundub päeva hakul märksa meeldivam. Samas tahaks maale…

Vihm jõudis kohale. See pole mingi seenesabin vaid korralik vihm, suure V-ga. Hiiumaa peaks olema ees, aga me ei näe teda. Kaardilt paistab, aga päriselt mitte. Rassime teistega koos Kärdla poole. Õnneks nüüd ikka puhub ka ja käiku jagub. Lootus on, et ühel hetkel saame maale. Sõrmeotsad on 20-tunnisest ligunemisest pundunud ja kortsus. Kindad on ligamärjad, aga peavad siiski paremini kui paljas peopesa.
Ühel hetkel ongi stardikaater nähtavuses. Siin, Kärdla reidil, on palju salakive ja igatpidi sinna ligi ei saa. Läinud aastal istus seal üks folkboot kinni. Katsume valget vett mööda sõita. Läheduses sahmivad Tupsu ja Marielle. Tekib hasart – kas saame Mariellet füüsiliselt edestada? Suutsime. See teeb tuju heaks. Palliga saavad nad meist niikuinii ettepoole, aga see pole hetkel oluline.  Tupsu pääseb ka napilt enne, me ei lähe nii teravalt finišisse ja pidime tegema lisapaudi.

Maa! Mulle meeldib maa!
See on uskumatult hea tunne, astuda kaile, kuigi pisut kõigutab. 23 tundi, 23 minutit ja 12 sekundit kestis see etapp stardist finišini. See teeb ca 27 tundi loksumist. Isegi vihm ähvardab raugeda. Laev näeb kohutav välja, kajutis on kõik segiläbi hunnikus ja märg. Millegipärast käsi ei tõuse kohe klaarima.
Äkki näen Merlet ja Triinu-Liisi tulemas. Päike tuleb välja.

Sildid: , ,

kolmapäev, august 12, 2015

tehtud ehk muhkudest, väinast ja tuulest

tänaseks on Eesti purjetamise maa- või meremärgina tuntud iga-aastasest Muhu Väina regatist piisavalt möödunud, et korraks pilk tagasi pöörata. uhkemast uhkem on see tunne, et SEE sai TEHTUD! esimese aasta ehk esmase läbimise kohta täitsa edukalt. seda võib-olla mitte niipalju protokolle silmas pidades, aga sisemist tunnet tunnustades.
algus. et üldse algusesse jõuda, pidime Lustiga end kodusest Piritast Lennusadamasse sättima, kus
suurem hulk väinatajaid juba ees ootas. nende seas sõberid MaryLou´ga kes meid kenasti oma poordi võtsid, nagu naabritele kohane. jooksime viimase jooksu mere ja maise varustusega, et uueks hommikuks, suureks seikluseks valmis olla. liiga suuri sportlike saavutusi endale ei seadnud, see ei sobi meile. võib-olla Teet, Ike ja Martin, kes suurima töö ja kõik etapid läbi purjetasid-elasid, siinkohal mind parandavad. stardipäeva hommik näitas päikest ja laineid. viimaste rahmeldamiste vahel andsime Lusti otsad, aitasime teele MaryLou, soovides pikaks eesootavaks retkeks Tallinnast Kärdlasse (üle 70 miili) rahumeelset sõitu, seda viimast kurjenevaid ilmaolusid arvestades. pikale tretile eelnes väike sissejuhatus Tallinna lahel, aga see tundus tol hetkel kodune ning igapäevane (koht 19). moodne tehnika lasi Lusti träkkida, mis ühtpidi hoidis südamerahu. viimane küll hakkas kaduma südaöö saabudes. koos omasugustega pautis ja lainetas Lust visalt....ja MaryLou träkkerisaba oli sootuks vales suunas. nagu selgus ei pidanud kallite kaimude mast vastu tuule-lainete-marutamise trallile ja õnneliku õnnetusena saadi mast laeva ning algas nende tee tagasi Piritale. ajaloo huvides olgu märgitud, et tol öösel kostitas Vana purjetajaid tuulega läänekaarest kiirusega 12 m/sek, puhanguti kuni 15 m/sek ning lainetega, mille taha ei näinud. sõiduaeg kokku 23:23:12 (koht 13!).
24 h peale algust. Kärdla võttis võitlejad (sest võistleja kõlaks siinkohal pehmolt) vastu koos uue päevaga. ligumärjad, läbi klobitud ja ikkagi õnnelikud olid ilmselt kõik LYS III sõitjad. aga õnneks pole ju rohkem vaja, kui sõpru, kellega kogetut jagada ja jagamisi jagus. uus hommik Kärdlas tervitas malbe päikespaistega ja peegelsileda veega. poolniisked või poolkuivad jahid pakiti kokku ja võeti suund lahele uue stardi poole. vaikuses tuli start, mis nõudis ootamatut pauti, et üle liini saada. kõhklus number 1 - kas me saime stardiaega üldse sisse? Krista abiga selgitasime, et saime. liigailusa ilma tõttu ja kuna ka Kuivastusse (teekonnaks 36 miili) oli ikkagi vaja jõuda, seilasime aga edasi. lustlikult. vastukaaluks kogetud ööle oli meeskond meeldivalt lõdvestunud. seda kuni hetkeni, mil käisid: kriiiiiks, trrrr, krrrr jne hääled koos kolksatustega. "jäämägi otse ees" ütleks klassikud, aga jää sulanuks, meie istusime kivides Harilaiu ja Hiiumaa vahel. õnneks kehtib vanasõna, kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem. meie õnneks ja ka ilmselt ettevaatusena, et teisigi võib seal vetes kividel kohata, oli käepärast Haapsalu vabatahtlik merepääste. kallutasime, jõnksutasime, merepääste takseeris ümbrust, sikutas. tund aega pusimist ja saime taas vabasse vette. kõhklus number 2 - kas võime võistlust jätkata? võisime, kuna mootorit ei olnud kasutanud ja abistamine on lubatud. edasi enam tuju nii lustlik polnud, aga nagu Martin teatas on temal kindel tunne, et peale eelmise öö maru ja nüüdset kivides käimist põhja me ei lähe. ilus ilm (loe: tuuletus) hakkas kaduma ja asendus pilvise taeva ja purjetuulega. kivisaaga oli võtnud meilt tunni, mille jooksul enamus meie omasid eest ära läinud, kaugustesse. Kuivastu kai otsa nähes tekkis kõhklus number 3 - kas mahume finiši aega? mahtusime, viimastena omas grupis (koht 27). õhtu kostitas meid vihma ja sooja supiga. ei olnud liiga glamuurne olla ning uus hommik tundus ähvardavalt lähedal.
umbes poolepeal. sombune ja kuri hommik raputas kogu selle seltskonna taas maast ja ei jäänud muud üle, kui end taas uueks sõiduks valmis sättida. kuna öö olime veetnud suurte ORCide poordis, pidi Lust kiirelt eest kaduma. lehvitasin ja lubasin, et ootan Roomassaares (meritsi 42 miili). pidasin oma lubadust. Roomassaarde jõudsin koos Kätliniga (minu maine päästeingel) 3-4 paiku pealelõunat ja miskil hetkel adusime, et ORC I on juba lõpetanud. neil purjedki pakitud ja meeskonnad saunadesse, sööma, puhkama saadetud. no kui juba ühed kohal, mis see siis ära ei ole...ja tunnid möödusid. tulid riburada vastu õhtut suuremad. vaikus ja pimedus merel koos vilistava tuulega. Piret Salmistu kaldapealsetest korraldajatest andis ülevaate, et folkarid sootuks Kihnu läinud, LYS III aga ikka veel teel. peale 12 tundi võitlust merega oli Lust taas kai ääres (koht 25). öö tõi kaasa ka Krista, kes värskena uut hommikut ja Roomassaare-Pärnu otsa (teekonnaks 73 miili) ootas. selleks ajaks maitses uni ja puhkus juba igas asendis hea ning tundus kulla hinnaga.
viimased ponnistused. lubadused, lubadused ehk igasugu prognooside kohaselt lubati keskmisest enam tuult, lainet ja möllu. alguses oli kah. päev aga kujunes üle ootuste kenaks Lustile. seda suisa nii kenaks, et esimest korda sai kambüüsis makaronirooga vaaritada. seda siis vastukaaluks igapäevastele suitsuvorsti söömingutele. pikk päevatee kadus öösse ja uue päeva hakul, peale peaaegu 16 tundi sõitu randus Lust Pärnus (koht 28). sel ööl ootas lustilisi õnneks Martini vanemate kodu soojus ja päris voodid ja päris pesemine ja muudki, mis päris. loetud tunnikesed päris und ning taas oli vaja olla stardis. rajaks Pärnu-Sorgu ring. vägisi kippus rada olema "vastu mäge" ning esimest korda selle meeletu nädala jooksul langes otsus - katkestame. seda nii enda, Lusti kui kaine mõistuse huvides. sellest sai vaba päev, mil Lusti kõpitseda, omi asju ajada ja puhata, sest võistlus polnud ju
veel läbi. ees ootas viimane päev lühiradadega. ja päev tuli, taas kord tuuletu, peegelsileda vee ja suvega. selleks ajaks endast kõik ja pisut enam andnutena said sõidud sõidetud (kohad 24 & 21). ja lõpp. kõik. rohkem ei olnud vaja võistelda ei iseendaga ega teistega ega merega. kokku koht 26 - ilus number ju!
muhkudest kirjutan järgmisel korral.

Sildid: , , ,